Parkeerbeleid in Brussel: gemeenten plaatsen zichzelf buiten de wet

Door Cieltje Van Achter op 14 mei 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit

“Deze regering wou een geharmoniseerd parkeerbeleid, maar er is meer versnippering dan ooit, waarbij verschillende gemeenten bewust kiezen voor een onwettig parkeerbeleid”, besluit Cieltje Van Achter (N-VA) uit haar interpellatie vandaag in de Commissie Infrastructuur aan bevoegd Minister Smet (sp.a). De gewestelijke parkeerordonnantie is in werking sinds januari 2017 en bijna anderhalf jaar later moeten nog 10 van de 19 gemeenten zich in regel stellen.

Sterker nog, drie gemeenten (Brussel Stad, Etterbeek en Sint-Joost-Ten-Node) hebben zelfs nog geen aanstalten gemaakt om een parkeeractieplan, zoals de ordonnantie voorschrijft, op te stellen. “Dit is volstrekt illegaal en het ontbreekt minister Smet klaarblijkelijk aan daadkracht om zijn eigen ordonnantie te laten naleven”, aldus Van Achter. Het Brussels gewest heeft trouwens wel degelijk instrumenten in handen om vooruitgang te boeken. Als de gemeenten de deadline niet halen kan de regering beslissen dat het parkeeragentschap de opmaak van het parkeeractieplan overneemt. “Deze regering doet dat dus niet en faciliteert daarmee de eigen traagheid en een situatie van wetteloosheid.

Dit parkeer(non)beleid toont opnieuw aan dat ons gewest geblokkeerd wordt door de gemeenten en dat het gewest hier niet durft tegenin gaan. We komen zo geen stap dichter bij een efficiënt parkeerbeleid wat een belangrijke hoeksteen vormt voor een leefbaar en bereikbaar gewest”, besluit Van Achter.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is