Waar blijft uniform parkeerbeleid in Brussel?

Door Cieltje Van Achter op 15 juli 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Wonen en werken in Brussel
File

“Zolang er geen uniform gewestelijk parkeerplan is, zal Brussel blijven stilstaan in een mobiliteitsknoop”, zegt Brussels parlementslid Cieltje Van Achter. Zij vindt het ronduit beschamend dat Brussels minister van Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet (sp.a) maar niet erin slaagt om één parkeerbeleid te voeren voor het hele Brusselse Gewest. “De man onderhandelt nu al twee jaar met de 19 Brusselse gemeenten”, stelt Van Achter vast. “Maar helaas met bitter weinig resultaat: tot op vandaag houden 15 van die gemeenten vast aan hun eigen parkeerbeleid, met eigen reglementen, tarifering, zonering, en ga zo maar door.”

“Brussel moet zowat de enige hoofdstad ter wereld zijn die niet over een parkeergeleidingssysteem beschikt en die niet erin slaagt om tot een logisch parkeerbeleid te komen”, aldus Van Achter. “Het is ongehoord dat de Brusselse burgemeesters en schepenen zo vasthouden aan hun lokale parkeerbeleid. Dat trieste en inefficiënte schouwspel kost bovendien handenvol geld aan de Brusselse belastingbetaler.”

Parkeeragentschap

Sinds 2009 beschikt Brussel nochtans over een parkeeragentschap dat alle middelen zou moeten krijgen om één parkeerbeleid voor het hele gewest uit te tekenen. “We zouden veel meer vooruitgang boeken en slechts een fractie van de huidige middelen nodig hebben, als we alles via dit parkeeragentschap lieten verlopen”, besluit Van Achter.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is