U bent hier
Tunnels beSMET: audit van administratie Brussel Mobiliteit nodig

“Een audit van de administratie Brussel Mobiliteit is nodig”, herhaalt Brussels N-VA parlementslid Cieltje Van Achter naar aanleiding van de tunnelgate-commissie. “Uit de getuigenissen die we intussen hebben gehoord van zowel de verantwoordelijke politici als de administratie, blijkt een gebrek aan daadkracht bij zowel regering als administratie aan de basis van de tunnelproblemen te liggen. De bevoegde politici hebben hun verantwoordelijkheid niet genomen en de administratie is niet opgewassen om de tunnelproblematiek consequent aan te pakken.”
Al in 2005 was minister Smet (2003-2009) op de hoogte van de tunnelproblemen, maar hij heeft pas in 2008 de opdracht gegeven voor bijkomende inspecties. Minister Grouwels erkende dat haar administratie tijdens haar legislatuur (2009-2014) niet opgewassen was om aan alle renovatieplannen proactief en constructief gevolg te geven. Tevens gaf oud-minister-president Picqué toe dat in afwachting van de herfinanciering van Brussel er te weinig werd geïnvesteerd in het onderhoud van de tunnels. “Met de herfinanciering van Brussel in 2013, is er geen cent van de 88 miljoen EUR die voorzien was voor mobiliteit en pendelaars, gespendeerd aan structurele renovaties die uiterst urgent bleken op basis van het Masterplan van dat jaar. Toch wel frappant dat er datzelfde jaar wél 165 miljoen EUR werd vastgelegd voor de uitbouw van het shoppings- en congrescentrum NEO…”, aldus Van Achter.
‘De administratie had de regering niet voldoende gealarmeerd’ was de zwakke reactie van Smet op het feit dat de Brusselse regering in het regeerakkoord 2014-2019 geen woord rept over de renovatie van de tunnels. Hij voegde er wel aan toe dat de administratie honderden miljoenen voor de renovatie van de tunnels gevraagd had. “Een vraag van honderden miljoenen voor tunnelrenovatie vanuit de administratie lijkt mij vrij alarmerend. Misschien was minister Smet alweer vergeten wat hij in 2005 al wist, nl. dat de tunnels toen al in slechte staat verkeerden”, zegt Van Achter. “Het betonrot van de tunnels is te danken aan schuldig verzuim. De prioriteiten lagen bij grote zichtbare projecten in plaats van bij een degelijke mobiliteitsinfrastructuur. Ik vraag om een grondige audit van de administratie mobiliteit die voor belangrijke uitdagingen staat met de renovatie van de tunnels en grote investeringen in het openbaar vervoer. De regering moet komaf maken met de Brusselse ziekte van ter plaatse trappelen. Al betwijfel ik helaas of deze regering daar in zal slagen.”