Silver Tower project: stuitend optreden van de Brusselse Regering

Door Cieltje Van Achter op 24 oktober 2018, over deze onderwerpen: Transparant bestuur

“Een contract van 150 miljoen euro belastinggeld regelt men niet via enkele telefoontjes: dit is duidelijk een aanfluiting van de principes van goed bestuur.” vindt Cieltje Van Achter, Brussels Parlementslid voor N-VA nadat gisteren de Raad van State de schorsing bevolen heeft van het huurcontract dat de Brusselse Regering met het bouwbedrijf Ghelamco afsloot op 6 september 2018.

Het gaat over het Silver Tower-project dat in 2020 zo’n 2.000 Brusselse ambtenaren zou moeten huisvesten. “De conclusies van het arrest zijn gewoonweg stuitend. De procedure van openbare aanbesteding werd onterecht niet gevolgd en de Regering heeft het gelijkheidsprincipe en de noodzakelijke transparantievoorwaarden geschonden.

“Vrijdag confronteerde ik minister-president Rudi Vervoort nog met zijn amateurisme in dit dossier.  De Minister-president verwierp dit toen categoriek, maar enkele dagen later achterhaalt de waarheid hem al”, aldus Van Achter. “De kritiek van de Raad van State is fors en ik vraag mij af wat er zich allemaal achter de schermen afspeelt.”

“Sinds 2012 is de Brusselse regering al bezig met de verhuis van haar ambtenaren voorzien voor eind 2020. Zo’n groteske fouten, zo laat in dit proces zijn onbegrijpelijk”, besluit Van Achter, “Ik roep minister-president Rudi Vervoort op om meteen werk te maken van wat een evidentie hoort te zijn in een dergelijk groot dossier: een open en eerlijke openbare aanbesteding.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?