U bent hier
Heraanleg E40: wat heet "weinig impact op verkeer"?

Het aantal rijstroken op de E40 zal in elke richting van zes naar vier worden teruggebracht: dat bevestigde Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) aan Brussels parlementslid Cieltje Van Achter. Volgens een analyse uit 2015, zo voegde hij eraan toe, zou de versmalling van die belangrijke invalsweg tot een zogeheten stadsboulevard weinig impact hebben op het verkeer. “Maar het is koffiedik kijken wat hij daarmee bedoelt”, merkt Van Achter op.
“Zullen de files reiken tot aan de ring rond Brussel of niet?”, vraagt Van Achter zich af. “En hoe zal de heraanleg van de stadsboulevard worden aangepakt? Het enige dat wij tot dusver te weten zijn gekomen, is dat de versmalling er komt, dat er een busbaan en fietspad voorzien zijn en dat dit alles in twee fases wordt uitgevoerd. Ik vraag mij sterk af of de minister-president zijn dossier wel voldoende kent? Of wil hij gewoon liever niet communiceren?”
Geen transparante communicatie
De minister-president kon het ook niet laten om naar de andere gewesten en de federale overheid uit te halen, omdat die zich met de Brusselse beslissing over de Parkway zouden bemoeien. “Maar het is toch niet verwonderlijk dat de rest van het land zich vragen stelt bij deze beslissing, als de minister-president niet eens binnen zijn eigen meerderheid zijn verhaal verkocht krijgt? Door niet te communiceren, lijkt het alsof deze regering veel te verbergen heeft”, besluit Van Achter.