Docks Bruxsel: Vervoort bevestigt vergunningencarrousel

Door Cieltje Van Achter op 10 mei 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Schaarbeek, Territoriale Ontwikkeling

“Minister-president Vervoort blijft achter zijn strategie staan om de Raad van State te verhinderen zich uit te spreken over de vergunningen van Docks Bruxsel”, besluit N-VA volksvertegenwoordiger Cieltje Van Achter naar aanleiding van het antwoord van Vervoort op haar vragen hierover in het Brussels parlement. “Van zodra de auditeur van de Raad van State adviseert om de vergunning te vernietigen, trekken de Brusselse ministers snel de vergunning in om vervolgens een gelijkaardige vergunning af te leveren. De Brusselse ministers hebben zo al driemaal verhinderd dat de Raad van State zich uitspreekt over Docks Bruxsel, tweemaal voor de milieuvergunning en eenmaal voor de socio-economische vergunning. Het werd vandaag opnieuw duidelijk dat de ministers niet geïnteresseerd zijn om de problemen op vlak van mobiliteit en op vlak van de verkeerde zonering ten gronde op te lossen. Zij kiezen ervoor om rondjes te blijven draaien in hun vergunningencarrousel.”

Een belangrijke oplossing voor de bereikbaarheid van het shoppingcentrum met de trein is het doortrekken van de voetgangerstunnel onder de sporen van Schaarbeek Station. Als die tunnel wordt doorgetrokken is het shoppingcentrum uitstekend bereikbaar met de trein. Vandaag moeten bezoekers een kwartier omlopen. “De Brusselse ministers zouden perfect in de vergunningen kunnen opnemen dat Docks Bruxsel moet tussenkomen in de financiering van deze voetgangerstunnel, maar zij weigeren enige inspanning hiervoor te doen. Vervoort, Gosuin, Smet en Fremault halen alles uit te kast met hun vergunningencarrousel, maar zij zouden beter hun energie steken in werkelijke oplossingen, zodat de Raad van State geen reden meer heeft om de vergunningen te vernietigen. Minister Smet zegt wel dat hij zogezegd niets kan doen als minister van mobiliteit voor een betere mobiliteit rond Docks Bruxsel, maar hij kan blijkbaar wel zijn handtekening zetten onder een nieuwe vergunning zonder afdoende mobiliteitsvoorwaarden.” vervolgt Van Achter.

Ook in verband met de verkeerde zonering blijft de minister-president vasthouden aan zijn analyse dat de Brusselse voorschriften een shoppingcentrum toelaten aan de Van Praetbrug. Nochtans heeft de auditeur van de Raad van State al tweemaal geoordeeld dat het illegaal is om een shoppingcentrum te bouwen op die plek. Vandaag liet minister-president Vervoort evenwel weten dat in een derde rechtszaak die gaat over de stedenbouwkundige vergunning een andere auditeur het tegenovergestelde heeft geoordeeld. “Mocht dit waar zijn, dan zou dit toch wel opmerkelijk zijn. Het lijkt mij cruciaal dat er duidelijkheid komt of er al dan niet een shoppingscentrum gebouwd mocht worden op die plek, ook voor de uitbater van Docks Bruxsel die het shoppingcentrum wenst te verkopen, ”merkt Van Achter op. “Ik neem er alvast akte van dat de minister-president er gerust op is dat de uitbater geen schadevergoeding zal vorderen van het gewest mochten de vergunningen alsnog vernietigd worden. Het zou nogal straf zijn dat de belastingbetaler deze rekening, die te wijten is aan een onbehoorlijk vergunningenbeleid, moet betalen.”, besluit Van Achter

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is